måndag 8 februari 2010

En vecka

Knappt sedan jag skrev sist.. Trodde att jag skulle sitta här och ha tusen nya bilder att visa upp, men tji fick jag. Min kamera har bestämt sig för att lägga av totalt. Och då bestämde jag mig snabbt och lätt för att beställa en ny systemkamera, men den har inte anlänt än. Så... hittills inga bilder.

Irene kom hem till mig som en räddande ängel i torsdags, med sig hade hon den nya fina buren gjord av en Billybokhylla samt ett vansinnigt gott humör. När buren var monterad och klar fortsatte hon med mina diskhögar.... Vad ska man säga? TACK!!!!!
Bilder på buren kommer. Finns ett antal som jag tog med Irenes kamera, lyxiga kameran som ger SKITSNYGGA bilder. En liten liten vovve fastnade också minsann.

Veckans debatt har handlat om att Erik Haag ätit marsvin hos en peruansk familj i Sthlm. Det lilla svinet köptes på Blocket, och Ab:s artikel vinklades senare på att denna familjs "älskade lilla djur" hamnat i grytan. Jo fast... Det vet väl alla att marsvinen som läggs ut på Blocket oftast har ett värde mindre än noll? Om man älskar sitt djur så mycket, så kollar man väl för fan upp vart det hamnar?

Angående sakfrågan - ska man äta marsvin eller inte? - så säger jag så klart nej. Själv är jag vegetarian och äter inte kött alls, så det här känns bara makabert.

DOCK. Jag tror att herrarna Schyffert och Haag mycket väl visste vad de gjorde då de kläckte den här idén. Jag kan riktigt höra dialogen: "Jo men asså vi måste göra nått som retar upp alla jävla PK-vegetarianer och djurvänner, nått som det blir rabalder om"
"Ja, man borde typ... käka upp ett marsvin eller något. Det får nog fart på kärringarna, då kommer alla prata om vårt program sen."

Jorå. Så Haag åker iväg, köper marsvin som slaktas hemma och sen käkas upp. Det blir ett vansinnigt hallå, och avsnittet sänds inte. Djurens Rätt skickar också ett öppet brev till Eva Hamilton som handlar om att ett brott mot djurskyddslaget troligen begåtts.

MEN, vad har hänt för herrarna Schyffert och Haag? Jo, de har fått en medial uppmärksamhet av sällan skådat slag. Nu vet alla vad Landet Brunsås är för något. Jag är journalist och för mig känns det hela extremt lätt att genomskåda.

Det lilla marsvinet som dog fick betala priset för hela baletten. SÅ JÄVLA BILLIGT.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar